FAQ

Op deze pagina vindt u een overzicht van veelvoorkomende vragen. Staat uw vraag er niet bij, neem dan contact met ons op.

Veel gestelde vragen

Nee. Als u minderjarig bent valt u nog onder de wettelijke verantwoording van uw ouders of voogd.

De bewindvoering wordt meestal voor onbepaalde tijd uitgesproken. Het bewind eindigt als de kantonrechter besluit de bewindvoering op te heffen. U kunt altijd zelf, of samen met uw bewindvoerder, de kantonrechter om opheffing vragen

Nee, vrijwillig bewind bestaat niet, maar de term wordt wel vaak gebruikt. U kunt vrijwillig een verzoek tot bewindvoering indienen, maar de kantonrechter beslist of u onder bewind wordt gesteld en wanneer dat bewind eindigt.

Nee. Bewindvoering wordt wel eens verward met schuldhulpverlening (via de gemeente) of met de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp). Dat zijn beide trajecten van drie jaar. Om in aanmerking te komen voor schuldhulpverlening of Wsnp is budgetbeheer of bewindvoering niet noodzakelijk.

De bewindvoerder kan u begeleiden naar het aanvragen van schuldhulpverlening. Doorloopt u het schuldhulpverleningstraject, dan eindigt het traject met een schone lei. Dit betekent dat u schuldenvrij bent. Ook als u wordt toegelaten tot de Wsnp en dit traject volgens de afspraken doorloopt, eindigt het traject met een schone lei. Dit betekent overigens niet dat de bewindvoering stopt.

Schulden zijn vaak een aanleiding om hulp te zoeken, maar bewindvoering staat los van het hebben van schulden. Ook als u geen schulden heeft, kunt u bewindvoering nodig hebben. De bewindvoering eindigt niet automatisch als de schuldenproblematiek is opgelost. Het bewind wordt pas opgeheven als de kantonrechter dat beslist.

Een beschermingsbewindvoerder behartigt uw financiële belangen, een Wsnp-bewindvoerder behartigt de belangen van de schuldeisers tijdens de Wsnp.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen een professionele mentor en een vrijwillige (of familie) mentor. Een professionele mentor heeft meerdere cliënten, terwijl een vrijwillige (of familie) mentor meestal maar voor één persoon mentor is. Professionele mentoren moeten voldoen aan kwaliteitseisen en worden daarop jaarlijks gecontroleerd. Klikt u hier voor meer informatie over dit onderwerp.

Nee. Wettelijk zijn er geen bedragen vastgesteld. Afhankelijk van uw (financiële) situatie bepaalt de bewindvoerder, zoveel mogelijk in overleg met u, wat u aan leefgeld ontvangt.

Uw bewindvoerder overlegt met u wanneer u uw leefgeld ontvangt.

In overleg en met goedkeuring van uw bewindvoerder kunt u internetbankieren met uw leefgeldrekening. Uw bewindvoerder kan dit voor u regelen met de bank.

Dit kan alleen als u beschikt over rekeningen bij de Rabobank.

In overleg en met goedkeuring van uw bewindvoerder kunt u internetbankieren met uw leefgeldrekening. Uw bewindvoerder kan dit voor u regelen met de bank.

Dit kan alleen als u beschikt over rekeningen bij de Rabobank.

Het is gebruikelijk dat uw bewindvoerder één keer per jaar bij u op bezoek komt. Afhankelijk van uw situatie, kan hij vaker komen of vindt het contact uitsluitend per e-mail of telefoon plaats.

De bewindvoerder is te bereiken op het spreekuurnummer en zijn of haar e-mailadres. Zie hiervoor de medewerkerspagina: www.kroezenbewind.nl/medewerkers.

Voor spoedgevallen kunt u altijd contact opnemen met 0485-572422 of mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..   

Nee. Alleen de bewindvoerder mag geld overmaken naar de leefgeldrekening. Denk hierbij aan het leefgeld, vervoerskosten of extra geld dat u heeft aangevraagd.

De bewindvoerder kan bij spoed en/of noodgevallen wel een uitzondering maken op deze regel, overleg dus altijd eerst met uw bewindvoerder. 

Als u uw bankpas kwijt bent of deze is kapot, moet u dit zo snel mogelijk doorgeven aan uw bewindvoerder. Uw bewindvoerder vraagt voor u een nieuwe bankpas en/of pincode aan.

Let op! Als u hier te lang mee wacht, kan het zijn dat u niet kunt pinnen en dus geen leefgeld heeft.  

Nadat de bankpas en/of pincode is aangevraagd, zal het ongeveer 3 tot 4 werkdagen duren voordat u deze thuis ontvangt.

Als u bij de Rabobank, ABN-AMRO of SNS bank bankrekeningen heeft en u geld aanvraagt vóór 11.30 uur, staat dit na 13.30 uur op uw rekening.

Geld dat vóór 16.00 uur is aangevraagd, staat na 17.30 uur op uw rekening.

Als u rekeningen heeft bij een andere bank dan de Rabobank, ABN-AMRO of SNS bank, informeert u dan bij uw bewindvoerder wanneer u uw geld kunt verwachten.

Nee, wij werken met een op maat gemaakt systeem dat niet geschikt is voor IDEAL. Betalingen doormiddel van IDEAL kunnen wij dan ook niet uitvoeren.

Aan het einde van een bewind, mentorschap of curatele zijn er nog een aantal werkzaamheden die moeten worden verricht. Zo moet bijvoorbeeld de Eindrekening & Verantwoording opgemaakt worden, vaste lasten en inkomsten moeten aangeschreven worden, de overdracht moet verzorgd worden, ect. Voor deze werkzaamheden brengen wij kosten inrekening. Een overzicht van deze kosten vindt u hier.

Met huisbank wordt de bank bedoeld waarmee een bedrijf of instantie bankiert. De huisbanken van Bewindvoerderskantoor Kroezen BV zijn de Rabobank, ABN-AMRO en SNS Bank.

Nee. Bewindvoerderskantoor Kroezen B.V. werkt niet met uw DigiD. Wij zullen daarom nooit en te nimmer om uw DigiD gegevens verzoeken. 

DigiD is strikt persoonlijk en niet overdraagbaar of uitleenbaar, ook niet wanneer burgers onder bewind (of curatele) staan.