Oplichting via telefoon / spoofing
18-10-2021 - 13:03

De Rabobank meldt dat er oplichters actief zijn die zich voordoen als medewerker van de bank. Deze criminelen nemen telefonisch contact op met klanten van de bank en vragen vervolgens om (een gedeelte van) hun saldo over te boeken naar een andere rekening. Zij geven daarbij als reden dat het geld op die manier kan worden veiliggesteld voor ‘verdachte activiteiten’.

Wordt u gebeld met bovenstaand of een soortgelijk verhaal? Hang dan op en bel uw bank!

Bron: 

Rabobank.nl

Stijgende energierekening
18-10-2021 - 13:00

U heeft er vast al iets over gehoord of gelezen: de stijgende kosten van gas. Op dit moment zijn de prijzen hoger dan ze ooit geweest zijn. Dit baart veel Nederlanders (terecht) zorgen.

Om te voorkomen dat de energierekening onbetaalbaar wordt trekt de Nederlandse overheid 3 miljard euro uit. Grotendeels wordt dit geld ingezet om de belasting op gas en stroom te verlagen en het restant zal worden besteed in de vorm van subsidies voor verduurzaming.

Maar gelukkig kunt u ook zelf iets doen om te voorkomen dat de kosten de pan uit rijzen door op de volgende dingen te letten. Kijk voor handige tips op Nu.nl

Bron:

Nos.nl

CoronaCheck
27-09-2021 - 16:13

Nu de overheid heeft aangegeven dat een QR-code verplicht wordt in horeca e.d. zijn daarover de eerste vragen bij ons binnengekomen vanuit cliënten en familieleden die graag met hun naaste(n) of met hun familie op stap willen. Als u gevaccineerd bent, betekent dit dat u of uw familie via de normale route een QR-code kan aanvragen met de DigiD.

Mocht u of uw naaste geen DigiD hebben, dan is onderstaande link goed om te raadplegen:

Geen DigiD, smartphone of computer?

Contactloos geld opnemen
22-09-2021 - 06:31

Bij steeds meer winkels kunt u uw boodschappen/producten afrekenen door contactloos te pinnen. Als het bedrag lager is dan €25,00 hoeft u zelfs geen pincode meer in te voeren. Handig toch?

Contactloos geld opnemen is echter (nog) niet mogelijk. Als u op een pinautomaat een blokje/doosje ziet met het symbool voor contactloos betalen, is dit waarschijnlijk een apparaatje waarmee gegevens van uw pas gekopieerd worden óf de pincode wordt afgelezen.

Let dus goed op en meld dit direct bij uw bank of de politie. 

Bron: bnnvara/kassa

Bron: avrotros/opgelicht

Veilig bankieren
22-09-2021 - 06:27

Heeft u wel eens een sms, mail of appje gehad waarin gevraagd werd om uw bankgegevens? Of bent u wel eens telefonisch benaderd met de vraag om geld over te maken? Dan is de kans groot dat iemand u probeerde op te lichten. Uw bank zal nooit op een van deze manieren informatie bij u opvragen! U kunt dergelijke berichten het beste verwijderen, of de telefoon direct ophangen. 

Wilt u meer weten over fraude? Of wilt u tips om valse berichten te herkennen? Neem dan eens een kijkje op www.veiligbankieren.nl 

De geldautomaat voor iedereen
09-07-2021 - 14:26

De geldautomaten van ABN AMRO, ING en Rabobank maken plaats voor de geldautomaten van Geldmaat. Deze automaten worden gelijkmatiger over Nederland verspreid zodat iedereen gemakkelijk geld kan blijven opnemen en storten.

We betalen steeds minder contant. Hierdoor neemt het gebruik van geldautomaten af. Om contant geld toch voor iedereen beschikbaar te houden, werken ABN AMRO, ING, Rabobank en Geldmaat aan een efficiënter, bankonafhankelijk netwerk van geldautomaten.

Daarom ziet u steeds meer geldmaten verschijnen. En de automaten zien er straks niet alleen hetzelfde uit, ze werken ook allemaal hetzelfde. Handig!

Wat betekent Geldmaat concreet voor u?
1             U houdt uw eigen bankpas
2             Met elke bankpas geld opnemen bij Geldmaat
3             U blijft klant bij uw eigen bank
4             Alle automaten werken hetzelfde
5             Zo vaak en zoveel geld opnemen als uw saldo en paslimiet toestaan

Vind een geldautomaat in uw buurt

https://www.locatiewijzer.geldmaat.nl/

Bron: geldmaat.nl

Valse Sms-berichten
08-07-2021 - 08:17

Er zijn op dit moment criminelen actief via SMS.

Zij sturen bijvoorbeeld een bericht dat uw bankpas vervangen moet worden. Uw bank stuurt nooit een bericht via SMS, en bovendien regelt uw dossierbeheerder dat voor u. Mocht u zo'n sms ontvangen verwijder hem dan direct.

Berichtgeving Rabobank
08-07-2021 - 08:16

Vanaf 1 september worden de tarieven van de Rabobank voor contant geld aangepast. 

Geld storten kunt u 4 keer per jaar voor € 2,25. Als u vaker geld stort kost het € 9,50 per keer.

Pinnen bij een automaat van de Rabobank of Geldmaat blijft gratis, maar als u bij een andere bank geld opneemt kost dat € 0,75 per keer.

TIP: in de meeste winkels in Nederland kunt u uw boodschappen met pin betalen. Dit kost geen geld.

Professioneel mentor

Wat is een professioneel mentor?

Een mentor is een wettelijk vertegenwoordiger die de niet-vermogensrechtelijke belangen van een volwassene die niet goed (meer) voor zichzelf kan opkomen, behartigt. Een mentor gaat daarbij uit van de levensovertuiging, godsdienstige gezindheid en culturele achtergrond van de cliënt.

Een mentor wordt door de kantonrechter benoemd. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een professioneel mentor en een vrijwillige of familiementor. Een professioneel mentor heeft meerdere cliënten, tenminste drie, terwijl een vrijwillige of familiementor meestal maar voor één persoon mentor is. Professionele mentoren moeten voldoen aan kwaliteitseisen en worden daarop jaarlijks gecontroleerd. Hierover kunt u meer lezen op rechtspraak.nl.

Wat doet een professioneel mentor?

Een mentor neemt, zo veel mogelijk, samen met de cliënt beslissingen over:

  • alles wat betrekking heeft op verzorging, verpleging, behandeling en begeleiding;

  • keuze van woonplek, werk- en/of dagbesteding;

en voert namens de cliënt overleg en evaluatiegesprekken met zorgaanbieders, hulpverleners, behandelaars en eventueel bewindvoerder. Om de cliënt zo goed mogelijk te vertegenwoordigen en zijn belangen te behartigen, moet een professioneel mentor zijn cliënt natuurlijk goed (leren) kennen en in contact met hem staan.

Wat doet een professioneel mentor niet?

Een professioneel mentor biedt geen directe hulp of begeleiding, dus niet:

  • mee naar ziekenhuis/huisarts/oogarts etc.;

  • kopen van kleding, verzorgingsproducten, huisraad etc.;

  • verzorgen van aanvraag van een ID-bewijs;

  • wegbrengen naar of ophalen van vakantieadres of vrijetijdsactiviteiten etc.;

  • regelen van uitvaart/crematie;

  • regelen van een woonplek, werk- en/of dagbesteding.

De professionele mentor heeft een regiefunctie en kan wel betrokken worden bij het (laten) organiseren van bovenstaande zaken.

Wie komt in aanmerking voor professioneel mentorschap?

In veel gevallen gaat het om mensen met psychiatrische problemen of een verstandelijke beperking of bijvoorbeeld mensen met cognitieve en geheugenproblemen zoals dementie/alzheimer.

Maar denk bijvoorbeeld ook aan mensen met een klein of geen sociaal netwerk.

Hoe vraagt u een professioneel mentorschap aan?

Mentorschap kunt u aanvragen door een verzoek in te dienen bij de rechtbank, kijk voor meer informatie op rechtspraak.nl. Uiteraard kunt u ook terecht bij een van onze mentoren via telefoonnummer 04 85 - 57 24 22.

Diensten

Budgetbeheer

Budgetcoach

Lees meer
Bewindvoering

Bewindvoering

Lees meer
Mentorschap

Mentorschap

Lees meer
Curatele

Curatele

Lees meer
Nalatenschappen

Nalatenschappen

Lees meer
Staat de dienst die u zoekt er niet tussen? Neem dan contact met ons op en wij helpen u graag verder. Contact opnemen
Nieuws en actualiteiten ›